organizacja warsztaty fotograficzne

[ 2020/2021 ] nowa edycja warsztatów fotograficznych

Leave a comment
Grafika reklamowa nowej edycji warsztatów fotograficznych - Zakaz głupiego fotografowania

[ AKTUALIZACJA – 02.10.2020 ]

A więc znowu się udało, ustaliliśmy terminy spotkań nowego roku warsztatowego ;) Tym samym zapraszamy w wybranym przez Was dniu:

  • grupy „nowe” tegoroczne: czwartki 18.00-21.00 lub
  • grupy „nowe” tegoroczne: piątki 18.00-21.00 lub
  • grupy „nowe” tegoroczne: soboty 11.00-14.00.

W tym roku mamy wyjątkową prośbę o trzymanie się terminów, na które się zdeklarowaliście – uważamy, że ze wprowadzenie takiej „dyscypliny” pozwoli nam na zmniejszenie zagrożeń wirusowych związanych ze zbyt dużą liczbą osób przebywających jednocześnie w pracowni.

Jeśli masz ochotę na dołączenie do warsztatów, to zapraszamy do kontaktu i na… pierwsze zajęcia. Pamiętaj, że w zasadzie jest to ostatni moment, bo grupy są już w zasadzie prawie wypełnione.

Rok warsztatowy 2020/2021 uważamy za rozpoczęty!

[ KONIEC AKTUALIZACJI ]

Nasze najfajniejsze na świecie warsztaty fotograficzne już w październiku rozpoczną kolejną edycję. Po raz dwudziesty pierwszy (o ile dobrze policzyliśmy wszystkie edycje;) rozpoczniemy przygodę z fotografią rozumianą dużo szerzej, niż tylko nauka przyciskania guzików na aparacie lub w jakimś programie graficznym :)

Edycję tę rozpoczniemy naszym standardowym już spotkaniem organizacyjnym, w czasie którego przedstawimy prowadzących, czyli nasze skromne osoby, opowiemy o warsztatach, o naszych metodach pracy i odpowiemy na wszystkie nurtujące Cię pytania.

W tym roku spotkanie owo odbędzie się:

  • kiedy? w piątek, 2 października br.;
  • o której? o godzinie 18:00;
  • gdzie? w naszej pracowni mieszczącej się w Katowicach przy ulicy Drzymały 9/6.

Jeśli używasz kalendarza Google, to dodaj termin spotkania za pomocą tego linku.

Od razu odpowiadamy również na nurtujące wiele zainteresowanych osób pytanie: otóż udział w spotkaniu do niczego nie zobowiązuje, jest to spotkanie informacyjno-organizacyjne, całkowicie niezobowiązujące.

Dodam również, że jeśli masz obawy dotyczące aktualnej sytuacji wirusologicznej, to nie wahaj się skontaktować z nami telefonicznie lub e-mailowo (dane umieszczam poniżej, są również dostępne na naszej stronie internetowej). Jesteśmy przygotowani do tego, aby w razie przeciwności prowadzić zajęcia w trybie online.

No dobra, a czym w ogóle są te warsztaty-fotograficzne.org? Tylko krótko, bo nie mam czasu.

Otóż są to stworzone przez Artura Rychlickiego, i istniejące już od kilkunastu już lat, autorskie warsztaty fotografii twórczej. Ze spokojnym sumieniem możemy zaryzykować tezę, że nim się spostrzegliśmy, staliśmy się jedną z najdłużej działających instytucji fotograficznych stawiających sobie za cel szeroko pojętą fotograficzną pracę artystyczną. W związku z tym, że działalność fotograficzną opieramy na pełnej świadomości artystycznej, estetycznej i doskonałej technice fotograficznej uczestników, podstawowe zajęcia warsztatów fotograficznych realizowane są na różnych płaszczyznach edukacyjnych dotykających rozmaitych tematów związanych z fotografią: od stricte technicznych do estetycznych i filozoficznych.

Ciekawie to brzmi, ale gdzie mogę znaleźć bardziej szczegółowe informacje o warsztatach?

Dokładne informacje dotyczące zajęć znajdziesz na warsztatowej stronie internetowej. Zapraszamy również do zapoznania się z tak zwanym faq’iem warsztatowym, czyli tekstem niełatwym, ale na wiele pojawiających się pytań odpowiadającym. Znajdziesz go w widocznym powyżej menu blogowym, lub pod tym linkiem.

Oprócz wspomnianego wyżej faq proponujemy również lekturę programu warsztatów fotograficznych oraz opisu ogólnej organizacji zajęć umieszczonego na podstronie Jak.

Fajnie, ale tak się jakoś składa, że akurat w TEN piątek nie mam czasu…

W piątek, 2 października o 18:00, odbędzie się jedynie spotkanie organizacyjne. W jego trakcie opowiemy o tym co robimy, jak robimy, i dlaczego tak, a nie inaczej :) Pokażemy też nasze włości, a przede wszystkim będziemy mogli odpowiedzieć na pytania i ustalić z osobami zdecydowanymi na udział w zajęciach odpowiadające im terminy spotkań.

Gdyby piątkowy termin spotkania organizacyjnego nie do końca Ci odpowiadał, to pamiętaj, że ustalone terminy spotkań podamy do powszechnej wiadomości na naszej stronie, blogu i facebookowym fanpage’u.

Jeśli masz pytania związane z warsztatami i chcesz je zadać przed spotkaniem organizacyjnym, lub też nie masz możliwości pojawienia się na piątkowym spotkaniu, to serdecznie zapraszamy do kontaktu z nami:

– Artur Rychlicki: tel. +48 501 865 008; e-mail: artur (at) warsztaty-fotograficzne.org;

– Adam Mikosz: tel. +48 601 928 339;  e-mail: adam (at) warsztaty-fotograficzne.org;

– Jakub Dziewit: tel. +48 669 324 597; e-mail: kuba (at) warsztaty-fotograficzne.org.

Poniżej umieszczamy formularz zapisu na warsztatowy newsletter informacyjny:


.

No fajnie, ale zupełnie nie kojarzę ulicy Drzymały w Katowicach…

Można zaryzykować pogląd, że to ścisłe centrum Katowic. Rzut beretem od katowickiego dworca PKP. Zresztą, pozwól wyjść sobie naprzeciw i rzuć okiem na poniższą mapę — jestem pewien, że pozwoli Ci ona na zaplanowanie odpowiedniej trasy :)

panele dyskusyjne

dyskusje o fotografii, vol. 11: fotografowanie prowincji

Leave a comment
dyskusje o fotografii, vol. 11 fotografowanie prowincji - fot. Jakub Dziewit

Miło nam zaprosić na jedenaste spotkanie cyklu Dyskusje o Fotografii. Tym razem rozmawiać będziemy o fotografowaniu prowincji.

► Kiedy? 22.09.2020, godz. 18.00

► Gdzie? Pracownia warsztaty-fotograficzne.org | Katowice, ul. Drzymały 9/6

Osoby chcące wziąć udział w spotkaniu na żywo w naszej siedzibie zapraszamy do wypełnienia formularza zgłoszeniowego (link otworzy się na nowej karcie przeglądarki).

• Transmisja ze spotkania

Jak prawie wszystkie nasze spotkania cyklu Dyskusje o Fotografii również i to będzie transmitowane w ramach wydarzenia facebookowego – link. Jeśli uda nam się odpowiednio skonfigurować część techniczną, to być może transmisja będzie również dostępna na naszym kanale YT ;)

• Czego będzie dotyczyła rozmowa?

Prowincja

  1. «część kraju oddalona od stolicy i większych ośrodków kulturalnych»
  2. lekcew. «obszary opóźnione w rozwoju cywilizacyjnym i kulturalnym; też: mieszkańcy takich obszarów»

— Słownik języka polskiego PWN

Definicja ta chyba dosyć dobrze oddaje potoczne myślenie o prowincji – jako kategorii powiązanej z zacofaniem, brakiem rozwoju, kiepskimi manierami, niską świadomością kulturową i – przede wszystkim – kulturalną, małomiasteczkowością, pracą na roli lub w prostych usługach, kiepskim dojazdem, PKS-ami, biedą, bimbrem, podrobionymi ubraniami itd. Równocześnie jednak kojarzymy ją z gościnnością, życzliwością, ciepłem kontaktu i szczerością, brakiem zakłamania. Lista haseł – zarówno pozytywnych, jak i negatywnych – zmierza coraz bardziej w stronę określeń stygmatyzujących, gdyż na prowincję patrzymy zwykle z oddali, z jakiejś perspektywy, często wielkomiejskiej. Dookreśla się prowincję z perspektywy centrum (chociaż tak często dookreślający sami wywodzą się z prowincji w pierwszym lub drugim pokoleniu) i bardzo często z tej perspektywy się ją fotografuje. Z zaproszonymi gośćmi porozmawiamy właśnie o tym, jak fotografować prowincję i czym prowincja w ogóle jest.

Pretekstem do spotkania są dwa projekty: Wędrowny Zakład Fotograficzny autorstwa Agnieszki Pajączkowskiej oraz portretprowinicji.pl autorstwa Jacentego Dędka.

• Uczestnicy spotkania

W spotkaniu prowadzonym przez Jakuba Dziewita udział wezmą:

Jacenty Dędek – fotograf niezależny, dokumentalista. Przez ponad dziesięć lat współpracownik polskiej edycji magazynu National Geographic, dla którego przygotował kilkanaście autorskich reportaży. Publikował w Dużym Formacie, Tygodniku Powszechnym, Polityce, Przekroju, Newsweeku, Wprost, Forbes, Przeglądzie, Focusie, Voyage, Podróżach, Kalejdoscope, Wiedzy i Życiu, Die Zeit. W ostatnich latach najchętniej pracuje nad własnymi tematami. Najbardziej interesują go rzeczy zwykłe, dziejące się na marginesie głównych wydarzeń, ale zawsze blisko człowieka. Student czeskiego Instytutu Twórczej Fotografii w Opawie. Autor zdjęć do albumu portretprowincji.pl. Więcej: www.jacentydedek.pl.

Agnieszka Pajączkowska – kulturoznawczyni, badaczka historii codziennych praktyk fotograficznych, twórczyni projektów interdyscyplinarnych, fotograficznych i kulturalnych, animatorka kultury, kuratorka, tutorka i coach, absolwentka studiów doktoranckich w Instytucie Kultury Polskiej UW, autorka tekstów naukowych i reportaży. W podejmowanych działaniach łączy refleksję akademicką z praktyką twórczą i animacją kultury. Interesuje ją rzemieślnicza i użytkowa historia fotografii i jej związki z praktykami codziennymi, archiwami i lokalną historią. Od 2012 roku prowadzi Wędrowny Zakład Fotograficzny. Więcej: www.agapajaczkowska.pl

Artur Rychlicki – fotograf, autor kilkunastu wystaw, wykładowca warsztatów-fotograficznych.org. Stały rozmówca DoF-ów.

• Informacje o cyklu

„Dyskusje o Fotografii” (DoF) to cykl spotkań, w ramach których podejmujemy rozmowy o różnorodnych fotograficznych uwikłaniach i kontekstach, istotnych z perspektywy filozoficznej czy też humanistycznej, ale także artystycznej, jeśli tylko zgodzimy się, że sztuka nie jest oderwana od otaczającej nas rzeczywistości. Na każde ze spotkań zapraszamy dwóch gości, którzy najpierw w krótkich wykładach naświetlają temat ze swojej perspektywy, a następnie biorą udział w moderowanej dyskusji.

Organizatorem cyklu jest stowarzyszenie-fotograficzne.org we współpracy z warsztaty-fotograficzne.org. Patronat: gazeta-fotograficzna.org oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami.

Autorem zdjęcie ilustrującego wpis jest Jakub Dziewit.

panele dyskusyjne

dyskusje o fotografii, vol. 10: mitologizacje zofii rydet

Leave a comment
Zofia Rydet z cyklu Zapis socjologiczny - ilustracja wpisu dot. Dyskusji o Fotografii - warsztaty fotograficzne Katowice

Aktualizacja – poniżej widzisz zapis transmisji z naszej Dyskusji o Fotografii poświęconej mitologizacjom Zofii Rydet: 

Miło nam zaprosić na dziesiąte spotkanie z cyklu „Dyskusje o Fotografii”. Tym razem rozmawiać będziemy o Zofii Rydet.

► 7 lipca 2020 r. | godz. 18.00

► warsztaty-fotograficzne.org | Katowice, ul. Drzymały 9/6

• Czego będzie dotyczyła rozmowa?

Zofia Rydet uznawana jest powszechnie za jedną z najważniejszych polskich artystek XX wieku, a na pewno najważniejszą polską fotograficzkę. Jest autorką szeregu cykli fotograficznych o różnorodnej formie (od klasycznego fotoreportażu, poprzez fotomontaże aż do obiektów fotograficznych), jednak najbardziej znana jest z monumentalnego, realizowanego przez ponad 20 lat cyklu „Zapis socjologiczny” (dostępny na stronie zofiarydet.com), w ramach którego wykonała kilkadziesiąt tysięcy zdjęć przedstawiających głównie człowieka w jego otoczeniu codziennym (przede wszystkim byli to mieszkańcy polskich wsi). W ramach spotkania zapraszamy do rozmowy o mitologizacjach Zofii Rydet – zarówno tych dokonywanych przez nią (kiedy utrwalała obraz wsi w polskiej kulturze), jak i tych dotyczących jej samej.

Pretekstem do spotkania jest ukazanie się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego dwóch nowych książek poświęconych Rydet i jej dziełu:

  1. Jakub Dziewit, Adam Pisarek: Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna.
  2. Tomasz Ferenc, Karol Jóźwiak, Andrzej Różycki: Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet.

• Uczestnicy spotkania

W zbliżającej się Dyskusji udział wezmą autorzy wymienionych wyżej książek:

prof. UŁ dr hab. Tomasz Ferenc (Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytet Łódzki) – socjolog specjalizujący się w socjologii wizualnej, jeden z najbardziej znanych polskich krytyków fotografii, autor m.in. książki „Artysta jako obcy”, redaktor wielu tomów, w tym np. „Fotografia a szaleństwo”.

dr Karol Jóźwiak (Kulturoznawstwo – Instytut Kultury Współczesnej UŁ) – kulturoznawca i historyk sztuki, badacz twórczości Zofii Rydet, kurator wielu wystaw i członek Rady Programowej Fundacji im. Zofii Rydet. Autor koncepcji książki „Zofia Rydet. Inwentaryzacja Wizerunków”.

dr Adam Pisarek (Instytut Nauk o Kulturze UŚ) – kulturoznawca, autor m.in. książki „Gościnność polska. O kulturowych konkretyzacjach idei”. W pracy badawczej zajmuje się historią antropologicznych teorii kultury oraz współczesną kulturą polską.

mgr Jakub Dziewit – kulturoznawca o zacięciu antropologicznym, fotograf, animator kultury. Autor m.in. książki „Aparaty i obrazy. W stronę kulturowej historii fotografii” oraz photobooka „This is not another Martin Parr exhibition”. W pracy badawczej zajmuje się kulturową historią fotografii i antropologią wizualną.

Informacje o cyklu

„Dyskusje o Fotografii” to cykl spotkań, w ramach których podejmujemy rozmowy o różnorodnych fotograficznych uwikłaniach i kontekstach, istotnych z perspektywy filozoficznej czy też humanistycznej, ale także artystycznej, jeśli tylko zgodzimy się, że sztuka nie jest oderwana od otaczającej nas rzeczywistości. Na każde ze spotkań zapraszamy dwóch gości, którzy najpierw w krótkich wykładach naświetlają temat ze swojej perspektywy, a następnie biorą udział w moderowanej dyskusji.

Organizatorem cyklu jest stowarzyszenie-fotograficzne.org we współpracy z warsztaty-fotograficzne.org. Patronat: gazeta-fotograficzna.org oraz Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami.

Zdjęcie ilustrujące niniejszy wpis pochodzi ze zbiorów Fundacji im. Zofii Rydet / Zofia Rydet Foundation: Zofia Rydet, z cyklu „Zapis socjologiczny”, sygnatura: zr_01_002_06, © 2068/12/31 Zofia Augustyńska-Martyniak; zdjęcie dostępne na licencji CC BY-NC-ND 3.0 PL)

wystawy fotograficzne

(un)seen scapes. Wystawa niedozobaczenia.

Leave a comment
Zajawka wystawy fotograficznej - rychlicki - dziewit - unseen - warszawa - poziom

Zapraszamy Was na wystawę niedozobaczenia. Wystawę, która prezentowana będzie do przedednia otwarcia galerii zamkniętej, jak wszystkie inne, z powodu ataku koronawirusa. Być może powiecie, że to bez sensu, i być może będziecie mieli rację. My jednak usilnie zapraszamy Was przynajmniej na wernisaż, którego również nie będzie można odwiedzić, ale za to będzie można oglądać na żywo na facebookowych profilach organizatorów.

Wystawa nosi tytuł „(Un)seen scapes. Wystawa niedozobaczenia”, a niezobaczyć będzie można w jej trakcie fotografie Jakuba DziewitaArtura Rychlickiego.

► Organizatorzy:

► Kurator wystawy: Wojciech Sternak

► Wernisaż / transmisja: 12 maja 2020, godz. 19.00

Opis kuratorski wystawy: 

NIEDOMIAR WIDZIALNEGO
…wokół Wystawy niedozobaczenia w galerii OBOK ZPAF.

W ogłoszonej wszem i wobec erze nadprodukcji obrazów fotograficznych nastał czas pandemii, który odciął nas od muzeów, galerii i wystaw. Uff, krótkie posty bywają zalecane w wielu kulturach (nie tylko w socialmediach). A jednak użycie technologii streamingu, video-chatów, live’ów i wirtualnych wycieczek nie dało nam wybić się z nałogu wizualnego konsumpcjonizmu. Pandemiczny social-distancing będziemy podsumowywać nie tylko w dniach i kilogramach, ale też w terabajtach przesłanych na żywo multimediów.

„Wystawa niedozobaczenia” igra z naszym kompulsywnym głodem wizualnym. Nie wprowadza prac dwóch artystów: Jakuba Dziewita i Artura Rychlickiego pod nasze strzechy. Intencją twórców jest wybrzmienie sytuacji, w której rzeczywiście tracimy swobodny dostęp do kultury. Zamknięcie Galerii OBOK dla zwiedzających powoduje, że na wernisażu pojawią się tylko oni oraz niżej podpisany. W przestrzeni, która często nie mieści przybyłych na otwarcie, teraz słychać będzie pogłos towarzyszący ich słowom. Starannie oprawione i wyeksponowane fotografie kryją się jednak przed wzrokiem transmitującej kamery, która wymyka się niejako swej roli, przestaje zaświadczać.

Ta wystawa istnieje jednak realnie, dokładnie aż do przedednia otwarcia galerii OBOK dla odwiedzających – nie zobaczycie więc jej na własne oczy. A jednak mamy nadzieję, że swą formą otworzy pole do refleksji nad tym, co przeminione, choć obecne w fotografii – co obecne lecz niedozobaczenia.

Nie mniej, a tym bardziej, mimo wszystko, do zobaczenia na wernisażu live.

dr Wojciech Sternak (Warszawa, 11 maja 2020)

Opis autorski wystawy:

Istnieje jeden pewnik związany z pejzażami: pejzaż się widzi – i to niezależnie od tego, czy będziemy przez to określenie rozumieć „krajobraz przedstawiony w sztuce”, czy też „krajobraz naturalny” (vide: Słownik języka polskiego Doroszewskiego). Na wystawie zaprezentowane zostaną fotografie przedstawiające pejzaże, których nikt nie ogląda.

Jakub Dziewit pokaże klasyczny temat fotograficzny. Można by rzec, że będzie to zuchwałe nawiązanie do początków fotografii, czyli widok z okna, chociaż w tym przypadku raczej widok przez okno (na okno?). To okno w czarnobylskiej szkole – zamkniętej ponad trzydzieści lat temu, w której uczniowie nie patrzą już tęsknie na drzewa, a dla odwiedzających to miejsce współcześnie ważniejsza jest atrakcja rozpadu przestrzeni wewnątrz. Samo okno (okno na świat?) przestaje zresztą pełnić swoją funkcję, gdyż – niemyte – powoli zaburza widok. Za jakiś czas nie będzie widać już nic – tylko okno, bez widoku.

Artur Rychlicki nawiąże zaś do innego wielkiego tematu fotograficznego, czyli reportażu – portretu ludzi, którzy nie są nawet trybikami w wielkim systemie, bo jego koła zamachowe są zbyt wielkie, by zauważyć człowieka. Na prezentowanym zdjęciu nie widać jednak ludzi – tak, jak nie widać sfotografowanego pejzażu. Jest to bowiem widok na cmentarz położony pięćdziesiąt metrów od brzegu Jeziora Aralskiego. Jezioro to zaznaczone jest na mapie, ale jego obraz wymaga wyobraźni, gdyż zobaczyć się go już nie da.

Sformułowanie „wystawa niedozobaczenia” pozornie zawiera błąd. To jednak błąd wbudowany w wystawę, na której pokazywane będą właśnie dwa „niedozobaczenia”. Zobaczyć ich jednak nie będzie można, gdyż wystawa będzie prezentowana w galerii w okresie jej zamknięcia z powodu zagrożenia epidemicznego. Pojawia się pytanie: czy to ważne, czy cesarz jest nagi, jeśli go nie widzimy?

O autorach:

Jakub Dziewit – kulturoznawca o zacięciu antropologicznym, metafotograf, animator kultury, niezależny kurator. Autor albumu „This is not another Martin Parr exhibition” oraz kilku fotograficznych wystaw indywidualnych; kurator ponad 20 wystaw fotograficznych i malarskich. W pracy twórczej stawia pytania o możliwości i uwarunkowania medium fotografii – równocześnie poszerzającej i ograniczającej proces poznawczy człowieka.

W działalności badawczej zajmuje się kulturą wizualną oraz wykorzystaniem mediów w antropologii. Autor książek „Aparaty i obrazy. W stronę kulturowej historii fotografii” oraz „Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna” (wraz z Adamem Pisarkiem), współredaktor tomu „Patrzenie i widzenie w kontekstach kulturoznawczych”.

Artur Rychlicki – fotograf urodzony i mieszkający w Krakowie. Wychowywał się w rodzinie i środowisku współpracującym z Tadeuszem Kantorem oraz teatrem Cricot 2, co nie pozostało bez wpływu na jego postawę twórczą. Jego prace prezentowane były podczas indywidualnych wystaw m.in w Wielkiej Brytanii, Danii, Niemczech, Francji oraz w Polsce. Jest fotografem, który pracuje ostentacyjnie, wręcz prowokująco nieśpiesznie oraz z (dla niektórych przesadnym) namysłem podkreślającym emocjonalną stronę wypowiedzi artystycznej.

No i od 20 lat prowadzi w Katowicach warsztaty, których blog właśnie przeglądasz.

Poniżej archiwalna transmisja, jaka odbyła się na naszych profilach FB. Właściwa część zaczyna się od 3:07, zaś artyści i kurator są zamaskowani ze względu na zasady bezpieczeństwa związane z sytuacją koronawirusową.

książki o fotografii

Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna

Leave a comment
Ocalac Zofia Rydet a fotografia wernakularna Jakub Dziewit Adam Pisarek - książka na stoliku

Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna to tytuł książki wydanej właśnie nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego, której autorami są Jakub DziewitAdam Pisarek. Książkę polecamy szczególnie, bo po pierwsze jest pozycją bardzo wartościową, co wynika jasno z recenzji, i niewątpliwie potwierdzi się, kiedy będziesz ją czytać :) Po drugie polecamy ją również z tego powodu, że, jak być może wiesz, Jakub jest jedną z osób tworzących i prowadzących nasze warsztaty. Znając go już dwadzieścia lat ręczymy, że wykonał wraz z Adamem Pisarkiem solidną robotę.

O czym traktuje ta pozycja? Jest książką o fotografii w ruchu – powielanej, dystrybuowanej, oglądanej, przekazywanej z rąk do rąk i eksponowanej – oraz o związanej z fotografią pamięci indywidualnej i zbiorowej. Punktem wyjścia dla autorów były zdjęcia z archiwum Zofii Rydet zrobione na Podkarpaciu, ale interesowało ich przede wszystkim to, jak mają się one do miejscowych wzorców praktyk fotograficznych. Badania wskazały, że fotografia rodzinna pełni na badanym obszarze bardzo podobną funkcję do tej, o której mówiła artystka: ma ocalać od zapomnienia. Ocalanie to odnosi się jednak do różnych, dynamicznych procesów budowania wyobrażeń o świecie i przeszłości z wykorzystaniem medium fotograficznego. To właśnie owe procesy i wyobrażenia są przedmiotem niniejszej książki.

Pozwólcie, że tym, którzy nie znają Jakuba i Adama, przedstawimy obu autorów:

Jakub Dziewit – kulturoznawca o zacięciu antropologicznym, fotograf, animator kultury. Autor książki „Aparaty i obrazy. W stronę kulturowej historii fotografii” oraz photobooka „This is not Another Martin Parr Exhibition”. Wykładowca historii fotografii na warsztatach-fotograficznych.org. W pracy badawczej zajmuje się kulturową historią fotografii i antropologią wizualną.

Adam Pisarek – kulturoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autor książki „Gościnność polska. O kulturowych konkretyzacjach idei”. W pracy badawczej zajmuje się historią antropologicznych teorii kultury oraz współczesną kulturą polską.

Wewnątrz wpisu znajdziesz fragmenty książki – kliknij „czytaj dalej”. 

W wersji papierowej kupicie ją w Waszych ulubionych księgarniach – polecamy te lokalne, takie jak na przykład katowicka Biksa. Zaś ebooka nabyć możecie na stronie Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego (po wpisaniu kodu eksiazka uzyskasz rabat w wysokości 40% – stan na 23.03.2020).

Read More