O warsztatach

Czym są nasze warsztaty fotograficzne?

Otóż są one stworzonymi przez Artura Rychlickiego i istniejącymi już od kilkunastu lat autorskimi warsztatami fotografii twórczej.  Nim się spostrzegliśmy staliśmy się jedną z najdłużej działających „instytucji” fotograficznych stawiających sobie za cel szeroko pojętą fotograficzną pracę artystyczną. No dobra — by być nieskromnym — być może nawet jedyną. W związku z tym, że działalność fotograficzną opieramy na pełnej świadomości artystycznej, estetycznej i doskonałej technice fotograficznej uczestników, podstawowe zajęcia warsztatów fotograficznych realizowane są na różnych płaszczyznach edukacyjnych dotykających rozmaitych tematów związanych z fotografią: od stricte technicznych do estetycznych i filozoficznych.

Technika fotograficzna

Na zajęciach warsztatów fotograficznych uczestnicy poznają podstawowe i zaawansowane techniki fotograficzne, zarówno cyfrowe jak analogowe. Niestety każdy z uczestników musi poznać abecadło fotograficzne. Za przykrą konieczność uznajemy poznanie zagadnień związanych z budową i związanymi z nią możliwościami kreatywnymi aparatu fotograficznego (dzięki temu fotografie jednak są ciut lepsze). Za równie przykry obowiązek, dający jednak też wspaniały efekt w postaci lepszych zdjęć, uznajemy poznanie budowy i klasyfikacji obiektywów — ceny ich również są omawiane i również jest to obowiązek przykry. Na zajęciach nauczymy się obróbki plików RAW, przygotowania zdjęcia do druku, rozróżnienia pomiędzy przestrzenią kolorów RGB (sRGB, Adobe RGB) a CMYK, Lab itp. Każdy z warsztatowiczów jest zobowiązany do minimum dwóch wizyt w ciemni: wywołania filmu i wykonania odbitki fotograficznej.

Ciemnia fotograficzna

(nie wiedzieć czemu zwana w dobie ignorancji internetowej tzw „ciemnią analogową”) — Truizmem jest wspominanie oczywistości, że uczestnicy mają dostęp do ciemni fotograficznej, uczą się oraz sami wywołują filmy (czarno-białe, kolorowe jak również i slajdy czyli diapozytywy) oraz wykonują odbitki i powiększenia fotograficzne. Poznają różnice oraz zasady działania różnych rodzajów wywoływaczy fotograficznych, papierów fotograficznych czy budowę powiększalnika. Wyposażenie ciemni pozwala zarówno na pracę z materiałami czarno-białymi jak kolorowymi.

Studio fotograficzne

Na zajęciach studyjnych poznajemy wszelkie aspekty pracy w studio fotograficznym. Podstawą jest oczywiście poznanie budowy, zasad pracy ze studyjnymi lampami błyskowymi i świadome ustawienie ich światła, poznanie świetlnych ustawień „akademickich”, po czym bezwzględne łamanie tych reguł. Następnie pracujemy nad fotografią portretu, fotografią postaci, portretem podwójnym, czy zbiorowym. Poznajemy zasady kompozycji — zarówno te historyczne jak i awangardowe. Jak się znudzi nam portret (i człek w ogóle) przechodzimy do fotografii przedmiotu — tzw. table-top, czyli po naszemu fotografii stolikowej. Fotografię przedmiotu (fotografia szkła, fotografia metalu itp.) realizujemy za pomocą kamery wielkoformatowej Sinar. W związku z tym, że posiadamy dwa pomieszczenia studyjne istnieje możliwość równoczesnej pracy nad różnymi tematami.

System pracy

Zajęcia są pomyślane tak, by (po okresie wstępnym — podczas którego warsztatowicze poznają zagadnienia technicznego języka fotografii i ogólnie techniki fotografii) praca nad poszczególnymi tematami fotograficznymi przebiegała indywidualnie. Indywidualne zajęcia fotograficzne gwarantują bowiem duży potencjał emocjonalny uczestników warsztatów, który w następstwie owocuje pracami prezentowanymi na wystawach w Polsce i za granicą. Czas trwania zajęć fotograficznych ustalany jest wspólnie na spotkaniu organizacyjnym i dostosowany jest do potrzeb i możliwości warsztatowiczów. Można z pewną dozą wstrzemięźliwości i zastrzeżeń powiedzieć, ze jest on — na dalszych etapach pracy warsztatowej – nieograniczony. Zajęcia trwają dziewięć miesięcy, zaczynają się na początku października. Spotkanie organizacyjne warsztatów standardowo odbywa się pod koniec września. Dokładny termin podajemy za pośrednictwem naszych kanałów informacyjnych (strona www, blog, fanpage itd.).

Plenery

Jednym z elementów szkolenia fotograficznego są plenery. Plenery można podzielić na krótkie (jednodniowe których celem są miłe okolice najbliższe) i o których nie ma co dużo mówić, bo jest ich ogrom. Plenery parodniowe zazwyczaj ogłaszane są z dużym wyprzedzeniem i w miarę możliwości czasowo dostosowane do możliwości czasowych uczestników warsztatów. Celem takich plenerów były dotychczas m in. Lwów, Praga, Bratysława, Berlin, Lizbona. Planowane w najbliższej przyszłości dodatkowe miejsca to Paryż i Sztokholm. Plenery dłuższe to m in. Barcelona, Marrakesz, Wrazazat, Tbilisi, Baku czy Erywań. Trwają one od tygodnia do dwunastu dni zaś cena jest możliwie jak najniższa. Oprócz powyższych miejsc w które jeździmy bądź latamy, www.warsztaty-fotograficzne.org były na plenerach w Czarnobylu (Prypeć), Litwie (Góra Krzyży), Rydze. Miejsca te odwiedzimy też w najbliższym czasie. Trwają też przygotowania do pleneru fotograficznego w Mauretanii oraz Uzbekistanie (celem jest jezioro Aralskie). Plenery fotograficzne są ważną częścią pracy fotograficznej i zawsze nam zależy by jak największa ilość uczestników kursów fotografii brała w nich udział. Ceny plenerów są więc skalkulowane możliwie ekonomicznie.

Wystawy

Wystawy uczestników naszych warsztatów fotograficznych prezentowane były w wielu galeriach w Polsce (m.in. Katowice, Kraków, Toruń, Wrocław) oraz zagranicą (Wlk Brytania, Dania, Niemcy, Francja). Trwają tez prace nad uruchomieniem własnej galerii fotografii w siedzibie „warsztatów” w Katowicach przy ulicy Drzymały 9. By ułatwić uczestnikom warsztatów ambitną pracę artystyczną założone zostało też Stowarzyszenie, które pod szyldem warsztatów ma promować fotografów próbujących tworzyć niebanalną i dobrą fotografię.

Historia sztuki, fotografii oraz myśli estetycznej

niewątpliwie NAJWAŻNIEJSZA część warsztatów fotograficznych. Poprzez te zajęcia mamy nadzieję kształtować świadomość oraz postawę artystyczna przyszłych adeptów sztuki fotografii. W tej części zajęć czytane są teksty (m. in. Malewicza, Kandinskiego, Picassa, Kantora, Benjamina, Barthesa, Wilde’a itd.), oglądane filmy tyczące się kondycji artysty, widza czy w ogóle tzw. świata sztuki. Dzięki właśnie postawie i świadomości uczestnicy mają możliwość przekroczenia granicy pomiędzy zdjęciem ładnym i poprawnym (również technicznie), których to zdjęć jest pełno, a dziełem sztuki. Oczywiście to jest plan optymalny. W skrócie zajęcia z historii sztuki, historii fotografii, estetyki czy antropologii filozoficznej są kołem zamachowym warsztatowej pracy fotograficznej.

Zaawansowane techniki fotograficzne

prace uczestników warsztatów fotograficznych charakteryzują się stosowaniem różnych technik fotograficznych wynikających z konieczności twórczej uczestników. Uczestnicy warsztatów poznają techniki szlachetne fotografii (guma chromianowa, pigment), technikę fotografii na materiałach nietypowych (emulsja fotograficzna), pracę z aparatem wielkoformatowym Sinar (zasadę Scheimpluga, korekcję perspektywy, korekcję płaszczyzny głębi ostrości).