Zakres tematów poruszanych na warsztatach
Poniżej znajduje się tzw. rozpiska założeń opisanych na stronie »Co?«
I — warsztaty podstawowe
1 — zagadnienia ogólne:
- a) zakres tematu (co to w ogóle jest fotografia);
- b) camera obscura;
- c) historia prób wiernego odwzorowania rzeczywistości;
- d) odejście od tych prób — artyzm (?) fotografii.
2 — fotograficzne zagadnienia artystyczne i twórcze — fotografia jako (czy?) działalność artystyczna:
- a) fotografia w spektrum badań estetycznych;
- b) fotografia a prądy obecne w historii sztuk pięknych;
- c) ontologia przedstawienia w fotografii;
- d) fotografia jako narzędzie filozofowania;
- e) problem przestrzeni wartości (prawdy, piękna, dobra) i ich wpływ na świadomego twórczo fotografa.
3 — aparat fotograficzny:
- a) historia aparatu fotograficznego;
- b) budowa i rodzaje aparatów fotograficznych;
- c) sposoby mierzenia światła w aparatach fotograficznych różnych typów;
- d) budowa i problemy techniczne związane z obiektywami;
- e) czas, przysłona, czułość, automatyka naświetlania zdjęcia i jej krytyka — innymi słowy abecadło fotograficzne.
4 — zagadnienia związane z obróbką obrazu fotograficznego:
- a) technika analogowa a technologia cyfrowa;
- b) zagadnienia związane z filmami (rodzaje, specyfikacje techniczne);
- c) zagadnienia związane z materiałami pozytywowymi;
- d) ciemnia fotograficzna;
- e) zagadnienia związane z obróbką chemiczną materiałów fotograficznych;
- f) powiększalnik — jako droga do sukcesu i zmora ciemni;
- g) obraz cyfrowy — obróbka przygotowanie kontrolowanego wydruku drukarskiego;
- h) RAW, NEF itp. — co to takiego i dlaczego jednak to a nie jotpeg;
- i) fotograficzne techniki specjalne;
5 — problemy fotografa w plenerze:
- a) pomiar światła i jego rodzaj – dla odważnych: światłomierz do czego służy i dlaczego się przydaje (mimo wszystko);
- b) dobór odpowiednich parametrów wykonania zdjęcia;
- c) metody i zasady kadrowania oraz kompozycji;
- d) i dlaczego warto je łamać;
- e) dobór odpowiednich – do powyższych - ogniskowych;
- f) fotograf i jego przyjaciel — statyw. Szorstka to przyjaźń.
6 — zagadnienia związane z pracą w studio:
- a) specyfika pracy w studio – różnice i podobieństwa w stosunku do innych metod działalności fotograficznej (np. działalność plenerowa);
- b) pomiar światła i jego rodzaje – zagadnienia związane ze światłomierzem w pracy studyjnej;
- c) metody oraz zasady oświetlania modeli i przedmiotów za pomącą lamp studyjnych;
- d) praca z modelem.
7 — kamera wielkoformatowa:
- a) budowa, zasady działania, oraz przeznaczenie;
- b) fotografia table–top;
- c) korekta perspektywy;
- d) korekta i kontrola głębi ostrości
- e) dlaczego wykonanie zdjęcia kamerą wielkoformatową trwa parę chwil (około 2h).
8 — fotografia architektury:
- a) założenia ogólne;
- b) metody pracy;
- c) korekta perspektywy, najwygodniejsze ogniskowe obiektywów;
- d) rodzaje aparatów przydatnych (jeżeli nie koniecznych) w tej dziedzinie fotografii.
9 — fotografia teatralna:
- a) dualizm fotografii teatralnej;
- b) specyficzna funkcja fotografa zaginionego w teatrze;
- c) zagadnienia techniczne.
II — warsztaty dogeniuszające (elitarne)
1 — określenie przestrzeni świata sztuki:
- a) artysta, dzieło sztuki, widz, świat wartości;
- b) próby przybliżenia powyższych pojęć — trudnych do definiowania;
- c) sztuka — metafizyka czy twór hochsztaplerów;
- d) sztuka bez wartości?
2 — świat codzienny i jego związki ze światem sztuki:
- a) odrębne planety Oskara Wilde'a;
- b) protest Kabaretu Voltaire;
- c) pierwsza i druga awangarda... i co dalej?
- d) konceptualność fotografii Man Raya;
- e) kicz — szczęście czy lichota? Czy jeleń musi być różowy?
W planie zajęć dogeinuszających nie zostały uwzględnione projekcje filmów, wizyty w teatrach czy galeriach. Niektóre z tych „wizyt” wiążą się niestety z udziałem w plenerach (galerie Berlina czy Barcelony).
Teksty dyskutowane na zajęciach dostępne są na forum warsztatowym.